شریف, . (2021). The narratee in the novel the Chaos of the Senses by the novelist Ahlam Mosteghanemi. Alustath, 13(2), 76-91. doi: 10.37654/aujll.2021.171097
م. د. می جمیل شریف. "The narratee in the novel the Chaos of the Senses by the novelist Ahlam Mosteghanemi". Alustath, 13, 2, 2021, 76-91. doi: 10.37654/aujll.2021.171097
شریف, . (2021). 'The narratee in the novel the Chaos of the Senses by the novelist Ahlam Mosteghanemi', Alustath, 13(2), pp. 76-91. doi: 10.37654/aujll.2021.171097
شریف, . The narratee in the novel the Chaos of the Senses by the novelist Ahlam Mosteghanemi. Alustath, 2021; 13(2): 76-91. doi: 10.37654/aujll.2021.171097
The narratee in the novel the Chaos of the Senses by the novelist Ahlam Mosteghanemi
Anbar University Journal of Languages & Literature
In its quest to reveal a different vision, the novel needs a narrative code that transforms its semantic dimension into discourse symbols to produce knowledge that stems from its fictional space to a rational world. This is what the Algerian novelist Ahlam Mosteghanemi sought in conveying the concerns of the Algerian reality by opening creative narrative texts to communicate her literary aspirations which enabled her to convey her literary messages and intentions. Therefore, the Algerian novelist kept pace with the reality despite the various changes and circumstances she went through and the factors that contributed to bringing about this change, so that her name would be incripted in the literary circles. This study is based on the lesson of the narratee by the novelist Ahlam Mosteghanemi in her novel (Chaos of the Senses). The study identifies the three techniques of the narratee (the dramatized, the non-dramatized, the semi-dramatized). The narratee would differ from the real reader who is a person dealing with the fictional work whenever he wants, and differs from the implicit reader who is an imaginary being born at the moment of writing the narrative text. We must not confuse the narratee that is the person to whom the narration is directed within the text. The focus was on the novel (Chaos of the Senses) and how to employ the concept of the narratee within the text, in an attempt to highlight the artistic value of the narratee in the modern Algerian novel.
References
المصادر
الأدب المقارن وجمالية التلقي ، منغريد كوستيجر ، ترجمة : عبدالرحمن طنكول ، مجلة آفاق المغرب ، العدد6 ، 1987 .
الأسلوب السردي نحو الخطاب المباشر وغير المباشر ، آن بانفليت، اتحاد كتّاب المغرب، الرباط، 1992 .
تحليل الخطاب الروائي (الزمن-السرد-التبئير) ، سعيد يقطين ، منشورات المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء ، بيروت ، 1990 .
التلقي والسياقات الثقافية ، بحث في تأويل الظاهرة الأدبية ، د. عبدالله ابراهيم ، دار الكتاب الجديد المتحدة ، دار أويا للنشر والتوزيع، طرابلس.
الخطيئة والتكفير من البنوية إلى التشريحية ، د. عبدالله الغذامي ، النادي الأدبي الثقافي ، الرباط ، الطبعة الأولى ، 1985 .
رواية فوضى الحواس ، احلام مستغانمي ، دار الاداب ، بيروت ، الطبعة السابعة عشرة ، 2008 م .
السردية في النقد الروائي العراقي مــــن ( 1985 -1996) ، أحمــــد رشــــيد الــــدرة، رســــالة ماجســــتير كليــــة التربيــــة / للبنات، جامعة بغداد، 1997.
شعرية النص الروائي ، بشير القمري ، شركة البيادر للنشر ، 1990 .
الصوت الآخر ، الجوهر الحواري للخطاب الأدبي ، فاضل ثامر ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، الطبعة الأولى ، 1992 .
طرائق تحليل السرد الادبي (دراسات) ، رولان بارت واخرون ، تعريب عبدالقادر عقار واخرون ، منشورات اتحاد كُتاب المغرب ، الطبعة الأولى ، الرباط ، 1992 .
في نظرية الرواية ، د. عبدالملك مرتاض ، الدار البيضاء ، 1987 .
المروي له في الرواية العربية الجديدة ، علي عبيد ، دار محمد علي الحامي للنشر ، 2003 .
المروي له في الرواية العربية الجديدة ، الموقع – الشكل والوظيفة ، رزوقي عباس مبارك ، رسالة ماجستير مطبوعة على الآلة الطابعة ، كلية الآداب ، جامعة البصرة ، 1994 .
مقدمة لدراسة المروي عليه ، جيرالد برنس ، ترجمة : علي عفيفي ، مراجعة : جابر عصفور ، مقدمة المترجم ، مجلة فصول ، مصر ، العدد12 ، 1993 .
نحو نظرية الراوي التقريبي ، روبن ورهول ، ترجمة : سلمان حسن العقيدي ، مجلة الثقافة الاجنبية ، العدد الثاني ، 1992 .
نظرية التلقي – مقدمة نظرية – تأليف: روبرت هول ، ترجمة عزالدين اسماعيل ، كتاب النادي الأدبي الثقافي بجدة ، الطبعة الأولى ، 1994 .
References
Costiger, M. (1987). Comparative Literature and the Aesthetics of Reception. Horizons of Morocco, 1(6). 24-39.
Banfleet, A. (1992) Narrative method towards direct and indirect discourse. Ittihad kuttab almaghrib. Al-Ribat
Yaqtin, S. (1990). Analysis of the Narrative Discourse (Time - Narration - Focus). Publications of the Arab Cultural Center. Casablanca.
Ibrahim, A. (2000). Reception and Cultural Contexts; Research in the Interpretation of the Literary Phenomenon. Oya House for Publishing and Distribution.
Al-Ghadami, A. (1985). Sin and Atonement from Structuralism to Anatomicalism (1st). Literary and Cultural Club. Rabat.
Mosteghanemi, A. (2008). The Fawdat al-Hawas novel (7th). Al-Adab press. Beirut.
Al-Durra, A. (1997). Narrative in Criticism of the Iraqi Novelist (1985-1996). Master’s thesis at university of Baghdad. Iraq.
El-Kemary, B. (1990). The Poetics of the Narrative Text. Al Bayader Publishing Company. Iraq.
Thamer, F. (1992). The Last Voice, The Dialogue Essence of Literary Discourse (1st). General Cultural Affairs press. Baghdad.
Barthes, R. (1992). Methods of analyzing literary narration (1st). Publications of the Moroccan Writers Union. Rabat.
Mortada, A. (1987). On the theory of the novel. Al-Adab press. Casablanca.
Obaid, A. (2003). The narratee in the modern Arabic novel. Muhammad Ali Al-Hami for publishing. Egypt.
Mubarak, R. (1994). The narratee in the modern Arabic novel. Master's Thesis printed on the typewriter at university of Basra. Iraq.
Prince, G. (1993). An Introduction to the Study of the narratee. Fosoul Magazine. 12(1). 12-24.
Warhol, R. (1992).Towards the Theory of the Approximate Narrator. Foreign Culture Journal. 2(1). 42-59.
Hall, R. (1994). Reception Theory - A Theoretical Introduction (1st). The Literary and Cultural Club book. Jeddah.